Hangos utastájékoztatás készítése LOTUS alá

 Ebben a cikkben bemutatom nektek, hogy hogyan tudtok (független) hangokat importálni a LOTUS-ba, illetve hogyan tudtok hangokat betársítani egy meglévő utastájékoztatási rendszerhez. A LOTUS-ba történő hangos utastájékoztatás importálása és beállítása JELENTŐSEN eltér az OMSI 2-ben megszokottól, így NEM lehet 1:1-ben átimportálni őket LOTUS-ba.

Első körben érdemes tisztázni azt, hogy milyen névformátumban lehet LOTUS alá független hangokat importálni (az utastájékoztatási bemondások a LOTUS alá független hangokként importálódnak be, de erről majd később). A formátum a következő: {Fix hosszúságú azonosító id}_{Megálló neve szóközök és ékezetek nélkül}.wav. 

Példák a megengedett formátumokra:

  • 0001_Ez_egy_megallo_neve.wav
  • 01_VarosHaza.wav
Feltűnhet az olvasónak az, hogy az ID résznél mindig fix hosszúságú karakterszám, az ID hosszának érdemes 3-5 karaktert megadni (projektől függően), mert így biztosan nem fog az importálásnál hisztizni a Content Tool. Én személy szerint az első formátumot használom 5 karakterhosszúságú ID-vel, míg a LOTUS hivatalos fórumán a hivatalos lexikonbejegyzésben a 2. formátumra lehet példát találni. Fontos tudnivaló, hogy a LOTUS alá csak .wav kiterjesztésű hangfájlokat lehet importálni! A megálló nevek elé azért fontos, hogy írjunk ID-t, mert importáláskor a hangfájlok neveinek sorrendje alapján adja alapértelmezetten a LOTUS a hangoknak az ID-t.
Ezen a képen láthatjuk azt, hogy például a BKK bemondásos hangjaimat milyen módon nevezgettem el. A bemondásokat én személy szerint az Audacity nevű programmal szoktam wavba konvertálni az importálni kívánt hangokat, de más programok és alkalmazások, például a különféle online konverterek is alkalmasak erre a célra. Ezt követően rakjuk be a kikonvertált hangokat egy olyan mappába, amit úgy neveztünk el, amilyen néven szeretnénk azt, hogy a hangcsomag beimportálódjon.
Ezen a képen láthatjuk a beimportálásra váró hangfájlokat. Az importálást követően a LOTUS a legenerált .lis fájlokat ebbe a mappába fogja rakni. Na de hogyan is kell beimportálni őket? Először is nyissuk meg a Content Toolt, majd menjünk a "Független hangok" részre!

Kattintsunk rá. Ekkor bejön ez az ablak:

Ami itt említésre méltó az a "Laufwerke:" rész, ahol megadhatjuk azt, hogy a hangok melyik meghajtón vannak. Alapértelmezetten a C meghajtót választja ki, de én ezt át fogom rakni az F meghajtóra, mert a hangjaim az F meghajtón találhatóak, majd az F meghajtón belül kiválasztom a nekem kellő mappát, amiben vannak a hangok.

A mappa kiválasztása után látom az importálandó hangokat. Kattintsunk rá az "Ok" gombra. Ekkor be fog jönni ez az ablak:

Itt kapunk egy rövid emlékeztetőt arról, hogy a Content Tool az ID-ket ABC-sorrendben adja ki. Ha a "Ja" gombra megyünk rá, akkor a megállónév elején megadott ID-nkat fogja megtenni ID-nak, ha a "Nein"-ra megyünk rá, akkor mi adhatunk meg nekünk tetsző kezdőid-t, de arra ügyelni kell, hogyha érzékeli a Content Tool azt, hogy az importálás után ütközés lépne fel az ID-ban, akkor nem fogja addig engedni az ID megadást, ameddig nem találunk egy olyan ID-t, ami biztosan nem fog semmivel sem ütközni. Itt fontos említést tenni egy bugról, miszerint ha az "Abbrachen" gombra megyünk rá, akkor a Content Tool azt az üzenet fogja visszaadni nekünk, hogy sikerült az importálás még akkor is, ha egyébként nem importált be semmit se. Kattintsunk rá a "Ja" gombra. Itt ki fogja adni egy ablakban, hogy mettől meddig fogja az ID-kat létrehozni a hangoknak.

Itt leolvashatjuk, hogy 1101-től 1200-ig lesznek a hangjaink ID-jai. Utána megkapjuk az alábbi ablakot:

Ha bemegyünk a hangokat tartalmazó mappába, akkor fogjuk látni a lérehozott .lis fájlokat is.

Figyelem! Ezeket a .lis fájlokat még csomagolni kell! Ehhez a következőt kell tennünk: Menjünk rá a Content Tool "Csomagtárolók" gombjára.

Ezen a képen nem véletlenük kereteztem be a "Content User ID" részt: Ennek az az oka, hogy az itt található ID-t meg kell adnunk a speciális UTR csoportban majd. Kattintsunk rá a "Csomagtárolók" részre. 

Válasszuk ki a nekünk kellő mappát az előbb mutatott módszerrel, majd menjünk rá az "OK" gombra. Ekkor be fog jönni ez az ablak:

Az itt megjelenő "Content-ID" nem keverendő össze a hangidval, illetve a készítő id-val. Az itt megjelenő "Content-ID"-t érdemes lementeni valahová, ha esetleg egyszer újabb hangokat szeretnél majd beimportálni ugyanezzel az ID-val, akkor tudjad, hogy milyen ID-val lett létrehozva a csomagod előző változata, mert utólag nem igazán lehet kideríteni. Ez a poligonoknál és a spline-oknál tud nagy problémát csinálni, itt a hangoknál nem gond, ha esetleg menet közben változik a csomag "Content-ID"-ja. Menjünk rá a "Csomagolás" gombra. Sikeres csomagolás esetén SEMMILYEN üzenetet nem fogunk kapni. A csomagolás után a LOTUS könyvtárában a hangokat tartalmazó mappa nevével hozza létre az .lct fájlt, így ilyen néven kell keresnünk a hangjaikat a Workshopba történő feltöltésnél is.
Ezzel beimportáltuk a hangunkat, viszont hozzá kéne rendelnünk a megállókhoz. Ehhez nyitnunk kell a Content Tool "Egyéb dolgok a pályákhoz" fülén belül egy speciális UTR csoportot.


Itt ki kell majd választanunk egy alap UTR csoportot, illetve az osztályhoz be kell gépelnünk az "ANNOUNCEMENT" szöveget. az Alap UTR-nél minden olyan UTR fájlt fogunk látni, ami mi magunk hoztunk létre, vagy mi letöltöttünk a Workshopból függetlenül attól, hogy az alap UTR fájl publikusként van-e mentve, van-e hozzánk írói és olvasói jogosultságunk.

A következő képen pirossal kereteztem a nekünk kellő részeket:

Az 1. blokkban ki kell választanunk egy megállót, amihez hozzá szeretnénk rendelni egy hangot. A 2- blokkban a vonalközi végállomás eléréséhez van lehetőségünk bemondást hozzáadni, míg a 3. blokkban az adott útvonalon egy megadott megállóhgoz tudunk az 1. blokktól eltérő bemondást hozzáadni. Minden esetben az első sorba az alkotó ID-jat kell megadni (ha saját hangról van szó, akkor a sajátunkat), míg a 2. sorba a CT által generált ID-t, ami megegyezik normál esetben az általunk megadott id-val. Fontos tudni azt, hogy alapértelmezetten a GT6N IBIS-e egy megállóhoz csak 1 bemondást játszik le, tehát esetünkben a 996-as vonal 90-es útvonalán az Ady Endre tér megállónál csak a 3. blokkban megadott bemondást fogja lejátszani, míg az 1. blokkban megadott "sajátját" nem. Ha készen vagyunk, akkor mentsük el a munkánkat és importáljuk be a játékba a "Mentés & Csomagolás" gombbal vagy a Ctrl+P betűkombináció lenyomásával.

Megjegyzések