Bump mapping #1

 A bump mapping egy képalkotási eljárás, amelynek az a célja, hogy a kép normálvektorainak az eltolásával realisztikusabb textúrákat, tükrözödéseket hozhassunk létre a modelleinket, poligonjainkon és a spline-jainkon. Ebben a cikkben egy ilyen textúra elkészítését fogom bemutatni a LOTUS-hoz, majd a 2. cikkben pedig azt, hogy hogyan kell a Content Toolban és a Map Editorban beállítani ezt, illetve egy 3.-ban pedig azt, hogy hogyan kell beimportálni a textúrákat a játékba.


Első körben a bump mapping létrehozásához szükségünk van egy .dds-es kiterjesztésű és DXT3-as kódolású textúrára, mert a LOTUS-ba beimportálva csak akkor fog rendesen működni. Ez lehet poligon vagy modelltextúra is. Paint.net esetén a .dds mentése esetén így kellene kinéznie a mentés előtti ablaknak a beállítások résznél. Ezeknek a beállítása nagyon fontos!!!

SZERKESZTÉS 2020.12.11.: A paint.net 4.2.14-es verziójától kezdve előfordulhat az, hogy a legjobb mintavétellel bugol, pl. az útburkolati felfestéseknél a citromsárga színből nemes egyszerűsággel mustársárgát csinál egyes helyeken, ennek a kiküszöbölésére a legegyszerűbb megoldás az, hogy a "Legjobb mintavétel" helyett a "Legközelebbi szomszéd" fület választjátok ki, illetve a hibamértéknél az "Egyforma" lehetőségre kattintsatok!

A .dds-es textúra létrehozásához ajánlott a paint.net beszerzése, melyet innen tölthettek le ingyen. Miután letöltöttük, nyissuk meg a textúrát a programban, majd nézzük a "Korrekciók" fület.


Ezt követően kattintsunk rá a megjelenő ablakban először a "Fekete és Fehér" gombra, majd a "Fényerő / Kontraszt..." gombra.


Majd ezt követően megjelenik ez a menü:


Alapértelmezetten mindkettő 0. A bump mappinghoz elengedhetetlen a kontraszt növelése, aminek köszönhetően kénytelenek a fényerőt csökkenteni, hogy elfogadható végeredményt kapjunk. Általában a fényerőre -30-at, a kontrasztra pedig 30-at szoktam beállítani. Előfordulhat az, hogy a bump mappingnál rossz irányban állnak a színek (értsd: az, aminek ki kéne emelkednie, az befelé süllyed), ezt a "Korrekciók" fülön belül a "Színek invertálása" gombbal lehet kiküszöbölni. 


Ezt követően a munkánkat mentsük el .bmp, vagy .png kiterjesztésbe, mert az online bump mapping generátor csak ezeket a fomátumokat kezeli rendesen. Nagyon ajánlom ezt az online generátort. Itt keressük meg jobb felül a "Load" menüt.


Ekkor megjelenik a képválasztó menü, ahol ki kell választanunk egy képet a feltöltéshez.


Itt nézzük meg a csúszkánkat!


A bias értéknél általában 60-75-ös értékét kell beállítanunk. (Én általában 65-öset használtam, de volt már példa 85-ösre is...). A szám az 0 és 100 között szabadon átírható, de ügyeljünk arra, hogy 85 fölött már sokszor inkább hányadék lesz a végeredmény mint szép. 50-55 alatt pedig általában alig látszódik a bump mapping, szóval ez alá sem érdemes az értéket megadni. Ezt követően nyomjunk rá a "Safe" gombra, majd az így megjelenő ablakban nyomjunk egy jobb klikket, majd nyomjunk a "Kép mentése másként" gombra.


Figyelem! Egyes esetekben előfordulhat, hogy nem akarja lementeni a képet, ekkor az előző ablakban nyomjunk jobb klikket a képre, majd onnan mentsük le!


A textúrák beimportálásával ez a cikk foglalkozik: http://raboninco.com/2Aopu


Megjegyzések