UTR kezelése

 Ebben a szócikkben az UTR kezelését fogom bemutatni nektek. Az UTR nem más mint az OMSI (2)-ből jól ismert HOF-nak a LOTUS-os megfelelője, kicsit értelmesebb megvalósításban. Első lépésként nyissuk meg a Content Toolt. A megnyílt menünél válasszuk ki a saját azonosítónkat, esetleg pipáljuk be az "Emlékezz 12 óráig" opciót, aminek köszönhetően nem fogja a CT ezt a beugró ablakot megjeleníteni nekünk 12 óráig.


Következő lépésben válasszuk ki az "Egyéb dolgok a pályákhoz" opciót.


Majd az "Utastákoztatási csoportok" gombot.


Ezt követően megnyílik az UTR-készítő ablak. Itt kattintsunk a bal felső sarokban található ikonra.


Ekkor megjelenik ez az ablak: 


Részletezve, hogy az egyes funkciók mit csinálnak:
  • Új: Új UTR-t hozunk létre
  • Megnyitás: Egy már létező .lpg kiterjesztésű fájlt nyithatunk meg vele
  • Mentés: A létrehozott UTR-t menti .lpg fájlba
  • Mentés másként: Más néven tudjuk menteni a munkánkat
  • Mentés és feltelepítés: Mentjük a munkánkat, illetve létrehozzuk azt az .lct fájlt, amit fel fogunk majd tölteni a Workshopba
  • valami.lpg: megnyithatjuk az általunk szerkesztett .lpg fájlokat
  • Kilépés: Bezárjuk az UTR-készítőt
Vessünk egy pillantást a felső részre:


Részletezve őket:
  • Tartalom azonosító: Ez egy egyedi azonosító, ha nem tetszik nekünk a generált kódja, akkor kérhetünk hozzá egy újat az "Új" gombra kattintva.
  • Name/Név: Az a szöveg, ami a LOTUS-t elindítva a játéban meg fog jelenni az UTR választásánál
  • Mentés a közösségi területre: Ha bepipáljuk és feltöltjük valahová az .lpg fájlt, akkor bárki fogja tudni módosítani az UTR-ünket, és fel is tudja majd tölteni a Workshopba saját azonosítóval
  • Jogok...: Be tudjuk itt állítani azt, hogy az egyes játékosoknak mit tudjanak csinálni a fájlunkkal a feltöltött .lpg esetén.
"Jogok..." rész működése:


Itt keresés mezőbe írjuk be azt a a személyt, akinek adni akarunk valamilyen jogot, majd a megjelenített nevére kattintsunk rá, majd kattintsunk a lefelé mutató nyílra



Jogok rész részletezve:
  • Minden tartalomhoz van joga: A kiválasztott személy ki tudja nyitni, felülírhatja, és saját azonosítóval mentheti
  • Felülírás: Felül tudja írni a létrehozott fájlt, de nem tudja menteni saját azonosítóval, azaz nem fogja tudni feltölteni a Workshopba
  • Mentés saját azonosítóval: Saját azonosítóval el tudja menteni, majd a Workshopba fel tudja tölteni úgy, mintha teljes egészében a saját munkája lenne
Jogok adása: Válasszuk ki az alsó mezőből azt a személyt, akinek adni akarunk valamire jogot, majd pipáljuk be azokat, amikhez szeretnénk jogosultságot adni, majd nyomjunk rá a "Rendben" gombra.


Megállók létrehozása: Ehhez nézzük meg a bal oldali oszlopot a szerkesztőben:


Egyes funkciók részletezve:
  • Szűrő: Rá tudunk keresni a már létező megállóinkra. FIGYELEM: Ha első karakternek speciális magyar karaktert írünk be (á,é, í, ö, ő, ü, ű, ú), akkor nem fog működni a keresés, viszont a többi helyre beírva őket már tökéletesen működik!
  • ID: A megállónak a Map Editorban megadott neve
  • Terminus code / Végállomási kód: Az a kód, amit az IBIS-be beírva a Zielhez ki tudjuk íratni az adott végállomást, még akkor is, ha egy másik menetbe vagyunk bejelentkezve. Az alap script 1-999 között kezeli őket, így érdemes ebbe a tartományban megadni a kódot
  • Station display / Kijelző kiírás: Az a szöveg, amit a játékban a kiválasztott jármű megjelenítsen a megálló nevénél
  • Terminus displ. (one line) / Egy soros végllomási szöveg: Az a szöveg, amit a jármű megjelenít a külső kijelzőkön, akkor amikor csak 1 sor megjelenítésére alkalmas 
  • Terminus displ. (two lines) / Két soros végllomási szöveg: Az a szöveg, amit a jármű megjelenít a külső kijelzőkön, akkor amikor 2 sor megjelenítésére is alkalmas. Ha a két soros végállomás megjelenítésére is alkalmas a kijelző, de mi azt szeretnénk, hogy csak 1 sort írjon ki, akkor csak a felső sorba írjunk szöveget, az alsót hagyjuk üresen!
Megálló létrehozása: Kattintsunk a "Hozzáadás" gombra.


Ezt követően adjuk meg azt a nevet, amit a Map Editorban is fogunk használni a megálló beazonosításához, majd kattintsunk az "Ok" gombra.



Ezt követően töltsük ki a megfelelő adatokkal a lejjebbi mezőket, majd a módosítások mentése után nyomjunk a CTRL+S gyorsbillentyű-kombinációra, hogy elmenthessük a munkánkat.


Megálló törlése: Válasszuk ki a törölni kívánt megállót a listából, majd nyomjunk rá a törlés gombra, majd okézzuk le.
FONTOS: Ha létrehoztunk egy megállót, akkor a végállomási kódját ne módosítsuk, mert a hozzá társított útvonalaknál bugosodni fog!




A vonalakhoz szükséges speciális karakterek hozzáadása az UTR-hez: Ehhez nézzük meg a középső blokkot:


Következő lépésként kattintsunk a "Hozzáadás" gombra, majd megjelenik az új speciális karakterünk beállítós mezője:



Majd a Code / Kód mezőnél állítsuk be a kívánt kódra. A GT6N alap scriptje 1-99-es tartományban kezeli őket, így célszerű ebben megadni a kódunkat. Ezt követően a Characters résznél adjuk meg a kívánt karaktereket. Érdemes tudni, hogy a (#) karakterekkel azt tudjuk megadni, hogy hova írja a vonal számát, így nem kell minden egyes A-s, B-s jelzésű buszhoz új karaktert létrehozni. Pl.: Ha az A(#)D mezőt hozzáadjuk a 112-es buszhoz, akkor a járművünk azt fogja kiírni a kijelzőire, hogy A112D.
Törölni a megállókhoz hasonló módszerrel tudunk. Ha a (#) részt elhagyjuk, akkor csak a megadott betűket fogja kiírni a kijelzőre (pl. BME).



FONTOS: Ha létrehoztunk egy speciális karaktert, akkor a kódját ne módosítsuk, mert a hozzá társított útvonalaknál bugosodni fog!
Útvonalak létrehozása és beállítása: Ehhez vessünk egy pillantást a jobb oldali blokkra.


Részletezve az egyes funkciókat:
  • Hozzáadás: Új útvonal létrehozása
  • Törlés: A kiválaszott útvonal törlése
  • Másolás: Egy létező útvonal mégegyszer történő berakására jó, különösen hasznos pl. villamosovnalak esetén, amikor egy lezárás miatt rövidített útvonalon közlekedik, így nem kell újra a teljes vonalat "betáplálni", elég csak a fölösleges megállókat törölni
  • Megfordít: A kiválasztott útvonalat megfordítja. Ez hasznos pl. villamosvonalakhoz, amiknek mindkét irányban megegyezik az útvonaluk, így 2 kattintásból létrehozható az "útvonalpár".
  • Felfelé mutató nyíl: az útvonal listában a kiválasztott útvonalat felfelé tudjuk tolni
  • Lefelé mutató nyíl: az útvonal listában a kiválasztott útvonalat lefelé tudjuk tolni
Az útvonal létrehozásának a menete: Kattintsunk a hozzáadás gombra, majd vessünk egy pillantást az útvonal infó részre.


A számok "jelentése":
  • 1: A létrehozott útvonal viszonylatszáma (IBIS-be beírásnál ezt írod be a "Linie" résznél)
  • 2: A létrehozott útvonal útvonalszáma (IBIS-be beírásnál ezt írod be a "Route" résznél)
  • 3: Az útvonal végén melyik viszonylatba szereljen át a menet. Azonos viszonylat esetén (pl. 1->1, 1->1A) elhagyható.
  • 4: Az útvonal végén melyik útvonalba szereljen át a menet
  • 5: A speciális karaktereknél 1-et kiválasztva ezzel tudod a menethez társítani, azaz így tudsz pl. 1A, 133E vonalakat létrehozni
  • 6: Az útvonalhoz társított speciális karaktert ezzel lehet törölni

Megállók hozzáadása az útvonalhoz: Válasszuk ki az útvonalak listájából a módosítani kívánt útvonalat, majd a hozzáadni kívánt megállót a megállók listájából, majd nyomjunk a megálló nevére egy dupla klikket a bal egérgombunkkal. De ejtsünk szót a megállóknál található gombokról is:


Részletezve őket: 
  • 1: A bal oldali megállós listából a kiválasztott megállót hozzá tudjuk adni
  • 2: A kiválasztott megállót törölni tudjuk az útvonal megállólistájából
  • 3: A kiválasztott megállót előrébb tudjuk helyezni a listában
  • 4: A kiválasztott megállót hátrébb tudjuk helyezni a listában
De ejtsünk szót az alábbi részről is, mert rendkívül hasznos dolgot tud csinálni: vonalközi végállomásokat is be lehet állítani vele:


Ehhez nem kell mást tennünk, mint hogy először a megállóknál egy olyan végállomást adunk meg, ahol az indulásnál "tapasztalható" kijelzőképet adjuk meg. Magyarul: Budapesten rendkívül sok villamosvonalnál van beszúrva az útvonal a végállomás elé: Pl. A 61-es villamos a Hűvösvölgyből indulás esetén az > Alkotás utca > Móricz Zsigmond körtér M szöveget írja ki, így nekünk kell csinálunk egy olyan megállót, aminek ID-je "Hűvösvölgy" névre hallgat, majd a megállóneve Alkotás utca > Móricz Zsigmond körtér M, majd a végállomási megnevezéseihez pedig az > Alkotás utca > Móricz Zsigmond körtér M szöveget adjuk meg. 


Mielőtt továbbmegyünk, nem árt tisztázni azt, hogy a végállomások résznél mire valóak az egyes funkciók, mert a folytatáshoz ezeket sem árt ismerni: 


  • 1: A bal oldali megálló listából kiválasztva új vonalközi végállomást tudunk létrehozni
  • 2. A vonalközi végállomást tudjuk törölni
  • 3. A vonalközi végállomás beállításához az indulási végállomás felé tudunk lépkedni 
  • 4. A vonalközi végállomás beállításához az érkező végállomás felé tudunk lépkedni 
Következő lépésként adjuk hozzá a vonalközi végállmoásunkat, melynek a kijelzőváltásának a beállítása a következőképpen néz ki: Lelépkedünk addig a megállóig, ahol azt szeretnénk, hogy a kijelző váltsa a képet. A 61-es villamos esetén a BAH-csomópontnál van a váltás, így én ott odáig lépkedtem le vele:


Több megálló esetén: 


Tartalmuk:
  • 645: Pólus Center - Újpalota, Szt.mihályi út (ez került a megállólista legvégére jobb oldalt)
  • 646: Fót, Auchan - Újpalota, Szt.mihályi út (1. vonalközi végállomás, Pólus Centernél vált)
  • 647: Rákospalota - Újpalota, Szt.mihályi út (2. vonalközi végállomás, Fót, Auchan áruháznál vált)
  • 285: Újpalota, Szentmihályi út (3. vonalközi végállomás, Rákospalota, Kossuth utcánál vált)
Hasznos tudnivaló még az útvonalkészítéshez: Vessünk csak egy pillantást az alsó "Szöveg" mezőre!


Ez azt tudja, hogy megjegyzéseket tudunk létrehozni az útvonalainkhoz, amik a játékbeli megjelenítést semmiben sem befolyásolják.

Hasznos jelölések, amiket nem árt ismerni szerkesztgetés közben az UTR létrehozása esetén:
  • Kettő megálló végállomási kódja (zielje) üti egymást, mert megegyeznek.
  • Útvonalak esetén:
    • 1: Két útvonal üti egymást, mert a vonalhoz tartozó útvonalának a kódjával már létezik útvonal
    • 2: A megjelenített viszonylatszám (pl.: 1, 1A, BME...stb)
    • 3: Útvonalkód
    • 4: Induló végállomás
    • 5: Érkező végállomás
    • 6: Az a viszonylat, amibe átszerel. Hiányzó átszerelés esetén itt nem jelenik meg semmi
    • 7: Az útvonal olyan útvonalba szerel át, ami nem létezik az UTR-ben
    • 8: Felsorolja azt, hogy mely megállókat érint az útvonal
  • Figyelem! A speciális karaktereknél az ütközést nem jeleníti meg a Content Tool!

Extra lehetőségként van lehetőségünk invertálást is beállítani a kijelzőnkre, ha letötljük a The Creators csapat által készített BUSE kijelző pakkot. (Link: BUSE kijelző, de kell hozzá ez is.)
Ehhez nem kell mást tenni, mint az "Egyéb dolgok a pályákhoz" gomb alatt az "UTR csoportok (speciális)" gombot megnyomjuk.


Ezt követően menjünk a jól simert vonalas ikonra a felső sarokban.


Ezek a funkciók pontosan ugyanazt tudják, mint a sima UTR esetén, így itt most nem tárgyalom ki megint. Ami viszont fontos, az a "További paramétereknél" az "Alap UTR Csoport", amivel ki lehet választani azt, hogy melyik alap UTR-ünkből szeretnénk készíteni speciális UTR-t, illetve az "Osztály", amihez jelen esetben a "Kijelzo" szöveget kell hozzáadni, de az egyes kijelző esetén módosulhat, így mindig érdemes a senki által el nem olvasott readmet elolvasni...


Ezt követően válasszuk ki azt a megállót, amit szeretnénk invertálva megjeleníttetni, majd az "Add. strings" mezőbe írjuk be az "INVERTALAS" szöveget, amivel 1 soros szövegnél a teljes kijelzőt, míg a 2 sorosnál a felső sort fogja invertálva megjeleníteni. Hasznos ez a "GARÁZSMENET", "KOCSISZÍNBE" és társai kiírásokhoz.


Támogatnál? 
Küldj pénzt PayPalon keresztül: 
Eurós adományozás:


Megjegyzések